Sziasztok!
Végre megcsináltam régi tervemet, hogy a kis navis, kazettás egység tudjon Bluetooth-ról zenét lejátszani.
Az ötlet onnan jött, hogy valaki már csinált kazettára aux bemenetet, amely itt olvasható.
iPod install - 1997 with MK1 Navi and DSPÉn annyiban fejlesztettem volna tovább fejleszteni, hogy egyrészt ne kelljen a kinti kábeleket szétvágni,
másrészt bluetooth-on működjön.
Erre kézenfekvő megoldás, hogy valami bluetooth vevő szükséges. Ilyenekből többfélét lehet venni az ebay-on.
Lehetőségek:
1. Előerősítős:
12V/24V Car Bluetooth 4.0 Audio Receiver Board Wireless Stereo Sound Module2. Vagy egy másik, igaz ez csak 5V-os, de cserébe 3W-os:
5V 3W+3W 2X3W Bluetooth Audio Receiver Digital Amplifier Board Module3. Van az USB-s cucc, ami 5V-os és nem tudom hány W-os, de halkan szólt:
3.5mm USB Receiver Adapter Dongle Bluetooth Wireless Stereo Audio Music Speaker4. És van még egy beépíthető fajta, amely 5W-os, távirányítós, többfunkciós:
Wireless Bluetooth 12V MP3 WMA Decoder Board Audio Module USB TF RadioEzek közül mindegyiket kipróbáltam fordított sorrendben.
A negyedikkel az a baj, hogy épp nem takarja el a kazetta nyílást, jó lenne ha kb 4 mm-rel szélesebb lenne. Funkcionálisan egyébként megfelelne.
Egyébként -tudom nem szorosan tartozik ide - ebből kettőt is rendeltem, az egyik egy régi dupla kazettás magnó egyik kazetta helyén van, és a garázsban használom, a másikat pedig beépítettem egy tönkrement kicsi dvdlejátszó házába, amely rá van csatlakoztatva a nappaliban lévő erősítőre, és így bluetooth-on keresztül lehet tolni zenéket okostelefonról.
A harmadik mivel 5 V-os, kell hozzá egy DC-DC down stepper, de mivel nem erősítős, ezért halkan fog szólni. Egyébként ez nagyon jól használható normál erősítőkre (szobai), AUX-ra kötve. Csak kell hozzá USB táp.
A második sajnos elfüstölt. Egyébként a beszerelés előtti teszten még jó volt, és nagyon jó hangerőt tudott. Mivel ez is 5V-os kell hozzá DC-DC átalakító.
Ha más másodszor írom, itt egy
DC-DC átalakító modul. , kisebb mint egy pénzérme, és lehet állítani, hogy a 12V-ból mennyi legyen pl.: 5V. (több ugye nem lehet, de század volt pontossággal állítható lefelé)
Végül az első van jelenleg beszerelve. Azért így írom, mert tervezem kicserélni, mivel nem eléggé hangos. Úgy kell elképzelni, hogy ha a telefont teljes hangerőre állítjuk, és a rádió hangerőt is teljesen feltekerjük, akkor élvezhető hangerőn szól, de még nem üvölt. A gond akkor van, ha visszakapcsolunk a rádióra, akkor az nagyon üvöltős hangos lesz.
Ennyi alkatrész bemutatás után jöjjön a szerelési útmutató.
Egy a lényeg, hogy a bluetooth modult el kell látni árammal, illetve az abból kijövő R+R-L+L- vezetékeket be kell kötni a kazettás egység kimenetére.
Alapul az ötlethez írt link-ben leírt csatlakozó kiosztást vettem, mely szerint:
#2 Brown Wire - ground
#11 Purple/Red Stripe - 12 volt +, switched to ignition
#3 Blue/Black Stripe - Left +
#4 Blue/Brown Stripe - Left -
#9 Yellow Brown Stripe - Right -
#10 Yellow/Black Stripe - Right +
Tehát azt kellett kideríteni, hogy az egyes számokkal jelölt csatlakozó tüskékhez hol találhatók a NYÁK-on forrasztási pontok.
Ezeket piros nyilakkal megjelöltem a mellékelt képen.
Az eszközt olyan hosszú (kb 20 cm) vezetékkel kell összeforrasztani, hogy kényelmesen elérjen az egység elejéhez, mivel az első burkolat mögötti vezérlőszerkezetes NYÁK és a kazetta mechanika között fér el kényelmesen a bluetooth panel.
A panelt célszerű szigetelni, nehogy valami fémes alkatrész összezárjon valamit, ezért én ráhajtogattam egy műanyag vastag fóliát, és körbe szigetelő szalagoztam.
A kazetta. Hát itt az a lényeg, hogy amikor átváltunk a MODE gombbal a kazettára, akkor az mechanikailag működjön. Én biztos ami biztos alapon a kazetta fejet leválasztottam az elektronikáról (szalagkábel kihúzás), nehogy valami zaj generáljon.
A folyamatos működés nálam úgy van, hogy valami oknál fogva 'beragad', azaz akkor is megy, ha nincs benne kazetta. Ennek pontos okát nem tudom,
de ha 'kiakad' valamiért, akkor is vissza el tudom rontani. Ha másnak ez nem megy, akkor egy végtelenített kazettát kell belerakni.
Majd linkelek be képeket, ha érvényes lesz a regisztrációm az E39 képtárra.
Köszi, hogy elolvastad!
Attila