Ezt a leírást azért készítettem, hogy aki hozzám hasonlóan szeretne tolatókamerát a gépébe, megtudja belőle a beszerelés fázisait, kihívásait, trükkjeit.
A konkrét beszerelés egy olyan E39-be történt, amelynek un. nagy navi-s képernyője van és mk II típusú navi-ja, és a TV tuner-nek egy fehér és egy kék 18 pin-es csatlakozója van. Ennek sematikus ábrája : [url=http://www.bimmernav.com/images/BMW-TV-Tuner.gif] itt [/url] Akkor lássuk a tudnivalókat témák szerint:
I. Hozzávalók
1. A kamera (e-Bay-en lehet kapni, rendszámtábla világítás helyére valót, most is erről lesz szó) 2. Relé, 12 V 30A, négy lábú (vagy öt lábú is jó, én is ilyet használtam, mert csak ez az egy fajta volt a boltban) [url=http://farm2.static.flickr.com/1116/4722279832_4d9e8d44ec_b.jpg] Itt egy lilnk [/url] egy alkalmas reléről. [url=http://farm2.static.flickr.com/1193/4721749011_c23fd81c1e_b.jpg] Itt egy másik lilnk [/url] a bekötési sémáról. És egyébként a fenti képeket, és más képeket tartalmazó [url=http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1858740-Install-advice-need-for-Rear-View-Camera-E39] oldal [/url]amit én is használtam: 3. RCA lengő aljzat (nekem volt otthon gyári szerelt kb 10 cm vezetékkel, de lehet csak aljzatot venni) 4. Kábel leágaztató, kell kettő a tolatólámpához, és kettő a rendszámtábla világításhoz (én [url=http://shop.villamossagidiszkont.hu/keses-leagaztatok/10977-tracon-keses-leagaztato-15-piros-pl.html]TRACON KÉSES LEÁGAZTATÓ 1,5 PIROS PL [/url] típusút használtam) 5. Vezeték csatlakozók, ami rámegy a relé lábaira, illetve 2 db, ami olyan mint a relé lába (2 db apa - 6 anya) és zsugorcső, és vezetékek. Kétfélét használtam, egy normál 220V-ot kábelből kiszedtem a barna és kék vezetékeket, ezeket használtam a reléhez. valamint találtam kb 2m tábkábelt, ami szűrke-szűrke+feketecsíkos, tehát meg lehet különböztetni a két ért, ezt használtam a kamera tápvezetékének hosszabbításához. 6. Pin -ezheztő érvég 3 db, (lehet, nem így hívják), de olyan kell, ami belemegy a TV modul fehér ill. kék csatlakozójának üres lyukaiba. Erre későn jöttem rá, ezért már vásárolni nem tudtam, ezért kerestem otthon. Egy régebbi számítógép tápegység, floppy (3 1/2 "-es kis floppy) tápcsatlakozójából vettem ki a rajta lévő vezetékekkel együtt (két fekete és egy fehér kábellel, amelyek kb 10 cm hosszúak). Azért a kábellel együtt, mivel ezek a kis érvégek nem szerelhetők le roncsolás nélkül a vezetékrő, de két vezetéket gond nélkül lehet összeforrasztani. 7. Szigetelőszalag, gyors-kábelkötöző. 8. Villanyszerelési kábelbehúzó vagy valami hasonló, ami hajlékony, de lehet tolni is. 9. WD-40 vagy valami sikositó cucc (pl.: olaj)
II. Kábelek+ relé előkészítése Azért ezt írom először, mivel ezek az előkészítő műveletek akár a konyhában is elvégezhetők, mivel az autó nem kell hozzá. Tehát irány a konyha, és egy jó meleg forraltbor (nyáron hideg sör) mellett előkészítjük a kábeleket meg a relét. 1. Relé pozitív (+12) kábel előkészítése. E kábel feladata, hogy összekösse a relé 85-ös lábát a kamera táp pozitív kábelével valamint a bal hátsó tolató lámpa pozitív kábelével. Ehhez én a kék színű 220 V-os vezeték ért választottam. Kb 40 cm hosszat vágtam le. A hossz ahhoz mérendő, hogy milyen távol lesz a relé a hátsó lámpa csatlakozótól. (én egy araszt mértem, megduplázva kb 40 cm, tuti elég. ) Tehát mindenki keressen egy rögzítési helyet a reléjének, és ahhoz mérjen a kábelek leszabása előtt! Szóval kék kábel egyik végére egy rádugós kábel saru került, (azaz amelyik rádugható a relé 85 lábára). A saru rögzítése után, zsugorcső darabot melegítettem rá. (a továbbiakra is, csak azokat már nem írom le). A másik végére, de nem teljesen a végére, hanem kb 6-7 cm-t meghagyva kerül egy másik rádugós kábelsaru. Ez pl.: úgy lehet, hogy kb 1 cm hosszan le kell venni a szigetelést, félbehajtani a csupasz részt, és mehet rá az érhüvely anya része. Ide fog csatlakozni a kamera pozitív tápkábel hosszabbítása. A maradék 6-7 cm pedig alkalmas lesz, hogy összekapcsoljuk a tolatólámpa pozitív vezetékével. 2. Relé negatív (test) kábel előkészítése. E kábel feladata, hogy összekösse a relé 86-os és 30-as lábát és kamera táp negatív kábelével valamint a bal hátsó tolató lámpa negatív kábelével. Ehhez a barna színű 220-as vezeték ért használtam, szintén kb 40 cm hosszút. Ennek egyik végére 2 db apa (rádugós) saru kerül, kb 6 cm távolságra. Ezek lesznek rádugva a relé 86 ill. 30-as lábaira. A másik végére szintén 6-7 cm-t elhagyva egy rádugós saru kerül, ide lesz majd csatlakoztatva a kamera negatív kábel hosszabbítása. 3. Kamera videó váltó kábel előkészítése. Ennek feladata, hogy a TV modul kék csatlakozójának 17-es pinjét a relé segítségéve leföldelje, ha hátramenetbe kapcsolunk. Ehhez szintén kb 30 cm kék 220-as vezetéket választottam. Egyik végére rádugós saru kerül, ez lesz rádugva a relé 87-es lábára. A másik végére kell kötni a hozzávalók 6. pontjában leírt pin-es vezetékekből az egyik fekete kábeles. Ez kerül bele a TV modul kék csatlakozójának 17-es lyukába. 4. TV-Video csatlakozó kábel előkészítése. Ennek feladata, hogy a TV modul kék csatlakozóját összekösse a kamera RCA (sárga) végű videó kábelével. Ehhez a lengő RCA aljzat (vagy kb 10 cm kábellel szerelt) szükséges, ennek belső érintkezőjéhez (ez a pozitív) forrasszuk a hozzávalók 6. pontjában említett sárga kábeles pin-es vezetéket, és a másik érintkezőhöz a maradék feketét. Itt is megfelelően szigetelőszalagozzunk és zsugorcsövezzünk.
III. Kamera beszerelése és rákötése a rendszámtábla világításra 1. A csomagtérfedélről le kell szerelni a műanyag és a filc borítást is Ez az angol nyelvű videó bemutatja a leszerelést, továbbá a kábelezést is: [url=http://youtube.com/watch?v=XWPGupUpj9k] itt [/url] Én levettem a rendszámot a tartó kerettel együtt, mivel akkor jobban hozzáférni a lámpához. 2. A régi rendszámtábla világítást ki kell venni a helyéről, a kábeljeit NEM SZABAD elvágni! Kivenni úgy lehet, hogy a lápatest bal felén lévő résbe egy nagy de beleférő sima csavarhúzót merőlegesen illesztünk, majd a merőlegességet megtarva erősen jobbra mozdítjuk (tehát nem hajlítjuk), ekkor a lámpatest bal oldala kissé kijjebb hozható, ha ez sikerült, akkor már lehet balra mozdítani és akkor már ki fog jönni. Jobban leírni nem tudom, viszont kb. ez a helyes mód, nehogy úgy járjatok, hogy eltörik, mire rájöttem, hogy mi a módszer! Kivétel után le lehet csatlakoztatni a kábelt. 3. A kábeleket le kell ágaztatni a kamera led-jének (fekete-piros) tápvezetékeivel. A régi lámpát vissza kell csatlakoztatni. 4. TESZT: világítást ráadva a régieknek, és az új led lámpának is világítania kell, és nem jelezhet hibát a műszerfal BC-je. 5. A régi világítást el kell helyezni a csomagtartó fedél belső részén, rögzítve kábelkötözővel, hogy a BC ne jelezzen hibát. Én egy kis szivacsdarabot is raktam a lámpa és a vas közé, hogy neki tudjon feszülni, és véletlenül se zörögjön a rázkódástól.
IV. Kábelek áthúzása a csomagtartófedél gégecsövön Na, ez az első igazi nagy kihívás. 1. A gégecsövet válasszuk le a csomagtartó fedélről illetve a csomagtartóról. Kihúzni nem tudjuk, mivel alul (a csomagtartóból nézve felül) folytatódik még, és egy nagyobb peremmel végződik a csomagtartó belső-jobb-felső felén. Próbáljuk összenyomni, és akkor láthatóvá válnak a gyári kábelek. Érdemes megnézni, nálam egy el volt szakadva (mintha vágták volna), az összeforrasztottam. 2. A kábelbehúzót próbájuk meg átvezetni rajta. Ehhez is már használhatjuk a sikositó WD-40-et. Felülről toljuk a csomagtartó felé a befűzőt, amely bent a karosszériában el fog akadni, mivel ott egy dupla rész van. Itt a gégecső belső részét kell mozgatni, húzni, visszaengedni, játszani vele, hogy a hozzá feszülő karosszéria peremen ne akadjon el a befűző vége. Ha átment, ihatunk egy pohár sört (kávét, kólát stb.) 3. Ezután a behúzó felső végére (tehát nem arra, amellyel kezdtük a befűzést) rákötjük a kamera videó és tápkábeljét. Itt ügyeljünk, hogy a kamera tápkábeljének csupasz végét kössük rá a behúzóra. A videókábelnél mindegy, hisz egyforma. Ezt én úgy oldottam megy, hogy a tápkábel két vékony vezetékét rácsomóztam a sárga rca vékonyabb részéhez (hogy ne legyen vastagabb, mint az RCA leg szélesebb része), és az egészet, meg a behúzót összeszigetelőszalagoztam, kb 10 cm. átfedéssel (ez úgy értendő, hogy a behúzó és a kábelek végei ellentétes irányba néznek, és kb 10 cm hosszan vannak egymás mellett). Ekkor kb úgy néz ki az egész, mint egy jóllakott földigiliszta, középen vastag, de mindkét irányban fokozatosan vékonyodik. Ezt azért tartottam fontosnak leírni, mert ez megkönnyíti a gégecsövön keresztüli áthúzást, kevésbé fog elakadni. ezt a vastag részt befújtam WD-40-nel, és a fiammal nekiláttunk áthúzni. 4. Az áthúzáshoz lehatottam a jobb hátsó üléstámlát, és a hátsó ülés felől húztam, mivel innen nagyobb erőt lehet kifejtetni, és nem nagyon hajlik a behúzó. Fiam pedig óvatosan adagolta a kábelt. Ekkor is volt elakadás a karosszéria már említett belső részén, ekkor is a gégecső oda-vissza feszegetésével lehetett átjuttatni a kritikus ponton a kábeleket. Ha átmegy a kábel ihatunk még egy sört, mert ekkor már nagyon megérdemeljük! 5. A kábeleket felső végeit vezessük be a csomagtér fedélbe (ott, ahonnan kiszedtük a gégecsövet) és kössük össze a kamerával. 6. A túlsó végeit vezessük el az aksi feletti kábeleknél, és itt már meg kell hosszabbítani a tápkábelt, azzal a kábellel, amelyre előzőleg rátettük a bedugós kábelsaru véget. A kábelnek olyan hosszan kell mennie, hogy bőven elérjen a bal hátsó lámpához, a csomagtér lökhárító felöli végén alul elvezetve. 7. A gégecső mindkét peremét tegyük vissza a helyére.
V. Kábelbekötések, finish, próba 1. A Relé +12 V-os kék kábel üres végét a leágaztatóval kössük hozzá a bal hátsó lámpa csatlakozójában lévő fehér-sárga vezetékhez. 2. A Relé negatív barna kábel üres végét a a leágaztatóval kössük hozzá a bal hátsó lámpa csatlakozójában lévő barna vezetékhez. 3. TESZT: az új kábelek érintkezőihez egy teszt lámpát kapcsolva, hátramenetbe kapcsolva a teszt lámpának is világítania kell! 4. A kamera tápkábel hosszabbítás pozitív ágát dugjuk össze a kék kábel szabad sarujával (a tolatólámpa felőli végén lévővel) 5. A kamera tápkábel hosszabbítás negatív ágát dugjuk össze a barna kábel szabad sarujával (a tolatólámpa felőli végén lévővel) 6. TESZT: hátramenetbe kapcsolva, a kamerának villannia kell egyet, mivel már kap áramot. 7. A kamera videó váltó kék kábel pin-es végét dugjuk bele a TV modul kék csatlakozójának 17-es lyukába. Ehhez a fehér és kék csatlakozót is ki kell venni (mivel a fehér kábele a kék felett fut) A csatlakozón felül van egy kis benyomható rész, ekkor a fekete kis feszítő kar lehúzható, ami kiemeli a csatlakozót. A csatlakozóból a belső rész kis lapos csavarhúzóval kiszedhető, egyik oldalt van egy csavahúzónyi rész, ami kifeszíthető, hogy a fekete rész kijöjjön. A 17-es lyukba a kis pin véget bedugni, hogy a kis megakasztója a fekete külső szélső oldala felé nézzen, ekkor nem fog kicsúszni. (szélszerű megvizsgálni, hogy a gyáriak hogy vannak) A fekete rész vissza a fehér részbe, és a csatlakozó mehet a TV modulba. 8. A videó lengő RCA bekötése a fehér csatlakozóba, a sárga pin es vezeték a 13-asba, a fekete a 14-esbe. Eljárás mint az előző pontban. A lengő RCA-ba becsatlakoztatni a kamera videó kábel RCA dugó részét. 9. Relé rögzítésre. Én nem egészen alul találtam egy kiálló csavart az egyik fém részen, amin nem volt semmi. Kerestem hozzá egy anyát, megy egy rugós alátétet és simán felcsavaroztam a relét (amelyre már rá vannak dugva a kábelek). Ahogy írtam fentebb, mindenki más-más helyen találhat helyet a relének, és annak megfelelően kell a kábeleket méretezni. 10. TESZT: ekkor már hátramenetbe (gyújtás alatt) téve a váltót, meg kell jelennie a kamera képének, még akkor is, ha a navi képernyője előtte ki volt kapcsolva, mivel automatikusan be kell kapcsolnia. 11. A kábeleket ésszerűen össze kell kis gyorskötözőkkel kötegelni, és rögzíteni, hogy ne szanaszét lobogjanak! 12. Csomagtér fedél burkolatai visszahelyezhetők
Kész, remélem nem hagytam ki semmit.
|