Facebook E39.hu Google+ E39.hu Youtube E39.hu Twitter E39.hu Instagram E39.hu
Váltás asztali nézetre
Hozzászólás küldése

Vanos

2009.03.18. 18:30

Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:

2009.03.18. 18:34

Tegnap este oly sok mindent találtam róla a NET-en, most nem találom már az oldalakat. Mindegy, itt kivesézhetjük a témát, annál is inkább, mert elég sok probléma merül fel vele kapcsolatban.

Re: Vanos

2009.03.18. 18:38

simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Jogos. Jobb helyen van mint a "Fojtószelep, és levegő mennyiség mérő!" topic-ban. Meg kéne kérni az admint ha van ideje akkor ide átkne rakni az ezzel kapcsolatos kérdesem utáni "pöcök levelezést"

Kérdés.
Le fordítsam az Letöltések\Leírások-ban lévő "M62TU technical description.pdf" ide vágó Vanos-os részét angolról? Mert az nagyon pontosan leírja.


Jackson, aki már nyomott a témában.

Re: Vanos

2009.03.18. 18:54

jackson írta:
simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Jogos. Jobb helyen van mint a "Fojtószelep, és levegő mennyiség mérő!" topic-ban. Meg kéne kérni az admint ha van ideje akkor ide átkne rakni az ezzel kapcsolatos kérdesem utáni "pöcök levelezést"

Kérdés.
Le fordítsam az Letöltések\Leírások-ban lévő "M62TU technical description.pdf" ide vágó Vanos-os részét angolról? Mert az nagyon pontosan leírja.


Jackson, aki már nyomott a témában.


Igeeeeeeeeennnnnn!

Re: Vanos

2009.03.18. 19:18

simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Csak halkan jegyzem meg Simi, neked nincs is VANOS-od :sírás: :sírás:

2009.03.18. 19:20

Először is az alapok:
ITT

Re: Vanos

2009.03.18. 19:26

Zsolt40i írta:
simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Csak halkan jegyzem meg Simi, neked nincs is VANOS-od :sírás: :sírás:


He-he! :P Vanos nincs csak traktorhang. :nyelves:

Re: Vanos

2009.03.18. 19:27

Zsolt40i írta:
simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Csak halkan jegyzem meg Simi, neked nincs is VANOS-od :sírás: :sírás:

Tudom, de legalább nem megy tönkre :!:
Nem is zörög, nem is ingadozik, de még csak le sem áll!!!
Hanem FÜTYÜL!
De nem a tükör, hanem a turbó. :wink:

Re: Vanos

2009.03.18. 19:35

LeviM5 írta:
jackson írta:Kérdés.
Le fordítsam az Letöltések\Leírások-ban lévő "M62TU technical description.pdf" ide vágó Vanos-os részét angolról? Mert az nagyon pontosan leírja.

Jackson, aki már nyomott a témában.


Igeeeeeeeeennnnnn!

VANOS tanfolyam indul.

1.elolvasni a simi féle anyagot mert tulajdonképpen tökjó bevezető, link újra: http://totalcar.hu/magazin/szotar/gytuning1/

2. Aztán házi feladat letölteni a doksit mert ott vannak a képek:
Letöltések -> Leírások 3.oldal > M62TUB44 Technical Specification
Semmi pánik a többi motor VANOS-t is emlegeti.

3. Jackson, neki áll fordítani és mingyá irja.

Re: Vanos

2009.03.18. 19:35

simi64 írta:
Zsolt40i írta:
simi64 írta:Urak!
Megpróbálok nyitni egy új topicot a fenti címen, érdekes lehet, hisz nem tudunk róla mindent, pedig a változtatható szelepvezérlés szeretett autónk sajátja, büszkének kellene lennünk rá, főleg, ha kifogástalanul működne. :wink:


Csak halkan jegyzem meg Simi, neked nincs is VANOS-od :sírás: :sírás:

Tudom, de legalább nem megy tönkre :!:
Nem is zörög, nem is ingadozik, de még csak le sem áll!!!
Hanem FÜTYÜL!
De nem a tükör, hanem a turbó. :wink:


Hála az égnek!!! Még jó hogy a turbó örök életü! 8)

2009.03.18. 19:58

VANOS tanfolyam-1

Tessék kinyitni a pdf 3.oldalt Jackson M63TUB44 motorjának (hmmm még mindig olyan jó leirni ezt a tulajdon ragot) az oldal metszetével.

Először is mi VANOS: Változó szelepvezérlés ami a BMW-nél: VAriable NOckenwellen Steuerung azaz angolul Variable Camshaft Control.

Forditás: A változó szívó szelep "időzités" rendszert az M62TU motornál VANOS-nak hívják. A szó a német VAriable NOckenwellen Steuerung-ből jön ami angolul Variable Camshaft Control (magyarul meg Változó SzelepVezérlés tehát lehetne akár VSzV is :lol:
Az M62TU vanos (innetől kicsivel írom idő spórolásból) rendszer új változat ami folyamatos (szakaszok nélküli) vanos működést valósít meg a szívó szelepeken (ha valahol elrontanám nyers fordítás bejövő-szelep). A rendszer folyamatosan változtatható a szabályzási tartományon belül ami optimálisabb szelep poziciót biztosít a motor teljes működési tartományában.

Amig működik a motor mindkét szívó szelep sor (ugyi V8nál kettő van) folyamatosan állítja az optimális pozicióhoz. Ez növeli a teljesítményt (Vrööööööm:) és csökkenti a környezetvédelmi gáz kibocsájtást (mi a franc a jó fordítás a tailpipe emissió-ra)

Mindkét vezérmű tengelyt 20fokos szögben (maximum) lehet állítani a forgás tengelye mentén (tehát elfordítani).
Lásd a képen

Ez megfelel 40fok szög elfordulásnak a vezérmű tengelyen (ugyi 20fok előre és 20fok hátra a középhez képest). A vezérmű tengely elfordulási tartomyánai a következőek lásd táblázat.
Exhaust valve: kipufogó szelep
Intake valve: szívó szelep
open duration: nyitási tartomány
Valve lift: szelep nyitási magasság, Crankshaft rotation: vezérmű tengely elfordulás fokban mint látszik két teljes fordulat 720fok van lerajzolva.
Default retard: alap állás, maximum advance: maximális kitérés

Folyt köv.

2009.03.18. 20:06

Szar a vezérműtengely jeladó vagy a főtengely jeladó akkor szarul miködik a vanos is? :roll:

2009.03.18. 20:15

VANOS tanfolyam-2

Vanos előnyei.
A nem változó szelepvezérlésű vezérmű tervezése korlátozott a általános teljesítmény igényekre (mint az olvasható a simi féle linken is)
- A szívószelep vezérmű (mi a manó az autós neve) maximális kitérése (korai nyitás) profil magasabb teljesítményt biztosít az alacsonyabb fordulat
számokon. DE az alapjáratot mivel nagy átfedést okoz a szivó és kipufogó szelepek között egyenetlenné/bizonytalanná teszi az alapjáratot.
- Másik oldalon viszont a szívószelep vezérmű alap állása (késői nyitás) nagy finom egyenletes alapjáratot biztosít, DE nem elég a hengerfej feltöltési dinamizmusa (sebessége/képessége) ami a nagyobb teljesítményt biztosítaná a közepes motor fordulat tartományokban.
A lehetőség, hogy állítsuk a szelep (nyitás-zárás) időzítést növeli a motor teljesítmény dinamikáját (érted a nyamvadt RPM/Nm görbe nem csak a csúcson nagy hanem a közepén is magas) sé csökkenti a kipufogó kibocsájtását, mert optimalizálja a vezérmű szöget a teljes motor működési tartományban (a vessző utáni rész a hülye amcsik miatt készült még párszor bele veri az agyába a szöveget eddig nem is tudom már hányszor emlegette, de azért még egyszer).
A Vanos az alábbi előnyöket adja:
- Többlet nyomaték (Nm ami az adott sebességről gyorsításhoz szükséges - tulajdonképpen a gyorsítási képesség) az alacsony és közepes fordulatszám tartományban a felső tartományok teljesítmény csökkenése nélkül.
- csökkenő üzemanyag fogyasztás az ideálisabb szelep időzítés miatt (világos: vagy nagy teljesítmény vagy azonos teljesítmény kisebb kerozin fogyasztás - elvégre nincs fizikai lehetetlen)
- Csökkenő károsanyag kibocsájtás (hú végre sikerült) a idálisabb szelep nyitás-zárás átfedés miatt (na ez a vége rondább lett forditásilag - minden nem lehet kerek)
- Egyenletesebb alapjárat az ideálisabb szelep (nyitás-zárás) átfedés miatt (ha még egyszer leírja akkor felkötöm magam).

Na miután már minden ideális majd folyt köv.
- csökkenő

2009.03.18. 20:17

MChris írta:Szar a vezérműtengely jeladó vagy a főtengely jeladó akkor szarul miködik a vanos is? :roll:


Földhöz ragadt kérdés: Szerinted ha szar a bemenő adat akkor jól fog működni? Amúgy mondhatnám azt is nem a vanos nem rossz tessék kicserélni a jeladót és attól még a Vanos jól működik csak nem akkor amikor kéne.

Jackson, aki levegőt vesz a folytatáshoz.

2009.03.18. 20:23

Hali Jackson :!:

A vezérműtengely CSAK 20 fokot fordul el :!: :!:
A főtengelyen mérve 40 fok :!: :!:

Zsolt aki lektorál :lol: :lol:

2009.03.18. 20:23

jackson írta:
MChris írta:Szar a vezérműtengely jeladó vagy a főtengely jeladó akkor szarul miködik a vanos is? :roll:


Földhöz ragadt kérdés: Szerinted ha szar a bemenő adat akkor jól fog működni? Amúgy mondhatnám azt is nem a vanos nem rossz tessék kicserélni a jeladót és attól még a Vanos jól működik csak nem akkor amikor kéne.

Jackson, aki levegőt vesz a folytatáshoz.


Bocs!

Köszi

2009.03.18. 20:52

VANOS tanfolyam-3

A BMW VANOS rendszerének az alap funkciója (fene azt a totál fordított angol szó rendet)
Az összes BMW VANOS rendszer elektronikusan/hidraulikusan (folyadékok ha nem érted pl. szervó olaj)/mechanikusan (tudod fogas kerekek) vezérlik.

Elektronikus: A motor vezérlő (DME) felelős a vanos elektromágnes (solenoid) szelep állításáért. A beavatkozás az alábbi a paraméterek alapján történik (mint bejövő avagy input adatok):
- Motor fordulatszám (MChris-nek főtengely jeladó),
- Terhelés avagy load (ami a bejövő levegő tömeg mennyiség-eként értendő általában százalékban szokás megadni - INPA-ban látszik a levegő tömegmérő méri folyamatosan)
- Motorhőmérséklet
- Vezérmű tengely poziciója (MChris-nek vezérműtengely jeladó)
- Motor olaj hőmérséklet (csak MS 42.0-nál)

A VANOS verzójától függően az elektromágnesen szelep (solenoid mennyivel rövidebb) két típusa létezik:
- Alap fekete/fehér (be/ki avagy on/off) elektromágneses szelep. Ilyen van az M50TU () és M52 (1999 elötti 520i, 523i, 528i ) és motorokon.
- Változó poziciós solenoid (lásd fent magyarul). Mint amilyen van a M52TU és M62TU motorokon. (Lásd Jackson szuper 540i-jét ami M62TUB44)

Hydraulikus vezérlés:
Az elektromágneses szelep vezérli a motor hydraulika folyadék áramlását. A vezérelt olaj áramlás avatkozik be a mechanikus részeken keresztül a vezérmű tengely elfordítására.

Mechanikai vezérlés:
A Mechanikai részek az összes vanos rendszerben azonos elv alapján működnek. (na itt egy nagyon nyakatekert mondat jön) A szabályzott hydraulika (folyadék) áramlás avatkozik be a előre (advance) vagy alap (retard) olaj portokon. Mindkét olaj port (kapu, luk stb.) vezérlő dugattyú két ellentétes oldalán található. (Szuper akkor hívhatnám dugattyú csatlakozásnak is a hülye port-ot)
- A vezérlő dugattyú a 6 hengereseken (S6-ok figyelem) M50TU, M50 és M52TU egy úgynevezett helical gear cup (meg nem mondom mi szakszó erre a helikális fogaskerék bizbaszra, miért nem repülős szavakat használnak).
- A vezérlő dugattyú az M62TU Vanos rendszerekben egyben tartalmazza ezt a helikális fogaskereket.
Az alap poziciójában az olaj a hátsó falát nyomja a dugattyúnak. Ami a helikális fogaskereket előre tolja és így megtarta a alap szelep időzítés pozicióját.

Amikor az olaj az első dugattyú falra nyomódik az olaj nyomja (angolban köver betüvel mert nagyon nyomja :lol: a helikális fogaskereket az ellentétes irányba és vissza forgatja a helikális fogaskerékhez csatlakozó vezérmű tengelyt (na ez is olyan USA leírás, hát még is mi a francot forgatna vissza az ablak törlőt)

A helikális fogaskerék fog-szög-osztása (vagy mi a manó az angle theet) okozza a nyomó mozgás átalakítását elfordulássá. Ez az elfordulás biztosítja a változó szelepvezérlést (ámen jól megaszonta).

Jackson, most offline mert meg kell mozgatni a VANOS-t mivel megyek haza a melóból.

2009.03.18. 20:53

Zsolt40i írta:Hali Jackson :!:

A vezérműtengely CSAK 20 fokot fordul el :!: :!:
A főtengelyen mérve 40 fok :!: :!:

Zsolt aki lektorál :lol: :lol:


Ezt kérném is a lektorálást, mert helyre kell rakni a dolgokat.

Jackson, prepare to offline

2009.03.18. 21:20

én most akkor izguljak? :oops: nekem asszem nincs vanoszom. meglehet dízelt kéne tankolnom? :lol:

2009.03.18. 21:25

Labi írta:én most akkor izguljak? :oops: nekem asszem nincs vanoszom. meglehet dízelt kéne tankolnom? :lol:


De van, sx4, az vvti. Végülis azis vanosnak látszó tárgy. :)
Hozzászólás küldése

VigLink badge