Facebook E39.hu Google+ E39.hu Youtube E39.hu Twitter E39.hu Instagram E39.hu
Váltás asztali nézetre
Hozzászólás küldése

Kézi váltó felújítása

2009.04.21. 19:05

A kézi váltóval három problémám volt (ami kutakodásaim alapján jellemző hiba - ezért gondoltam erről topikot nyitni):
- a kar üresben nem állt meg középen, a 3-4. síkjában, hanem az 5. síkjában rendszeresen "kintragadt"
- a sebességek megtalálása a kar lötyögős volta miatt problémát okozott
- főként egyesbe, de más sebességekbe is néha, elég nehéz volt betenni, egyesbe néha lehetetlen (csak újbóli kulungolással, illetve 2.-ba rakás, majd vissza 1.)

a TIS-ben kutakodva kettőre létezik gyári megoldási javaslat: arra, hogy a kar nem középen áll (23 01 04 (063)), illetve arra, hogy nehezen lehet sebességbe rakni (23 01 02 (881)).
Az első művelet leírását az RA 23 11 565 tartalmazza. Ehhez kell egy javítókészlet, aminek a száma 23 11 7 542 726 (nincs benne az ETK-ban). Ebben két hüvely, két zéger gyűrű és két kupak van. A javításhoz ajánlott még a rugók (11-es és 13-as), illetve a dugattyúk (12-es és 14-es) cseréje. A művelethez 4 speciális szerszám kell (3 a beütéshez, egy a dugattyú kiszedéséhez), azok nélkül nem megy. Jelen tudásom szerint ilyennel kizárólag az NT autó rendelkezik, más ilyet még nem csinált (a Wallisban sehol nincs, ez pedig elég indikatív...).
A kettes művelet leírását az RA 3923-23330 tartalmazza. Kell három darab javítókészlet (28-as), illetve 3 db kupak (25-ös). Ehhez nem kell semmilyen speciális szerszám, a leírás alapján gyorsan meg lehet csinálni. Ez az 1/2, a 3/4 és az 5/R sebességekbe rakást lehetővé tevő kis rugók és dugattyúk cseréjéről szól.
Ez a kép az alkatrészekről:
Kép

Az, hogy lötyög a kar, az NT-s srácok tájékoztatása alapján a következő képen az 1-es, a 3-as, a 7-es és 13-as (2x) alkatrészek cseréjével orvosolható.
Kép

Az eddig felsorol alkatrészek mindegyike 1-3ezer forintos kategórába esik (kivéve a váltókar, az 12+k - de ezt azért kell cserélni mindenképp, mert az alján lévő műanyag persely szokott elkopni, azt meg külön nem lehet megvenni).

Mivel az összes művelethez le kell szedni a váltót, kuplungcserével egybekötve érdemes megcsinálni. Rászántam magam az egész kuplungszett cseréjére, ezért megcsináltuk az összes eddig felsorolt kis bizbasz cseréjét. A munka nagyjából 6-7 órát tartott.

A végeredmény: a kuplung vajpuha lett, a váltó kar középen áll, mint a cövek, a sebességbe helyezési problémák megszűntek, egyszóval, mint az új :D .

Szóval ha valakinek ilyen problémái vannak, és kuplungot akar/kell cserélni (ami ilyen korú autóknál azért nem kizárt...), akkor érdemes megfontolni szerinntem a fentieket.

2009.04.21. 19:39

:franko:

2009.04.21. 20:23

Egyvalamit elfelejtettem: ha valaki kuplungszettet cserél, az véletlenül se felejtse el a 6-as és 7-es alkatrészek cseréjét (bár úgy tűnt, BMW-s szerelők közt ez evidencia :D ). Jelentélktelennek tűnnek, de elég lényegesek.

Kép

2009.04.21. 21:11

Helló!

Köszönjük a részletes leírást. :) :)
Nekem nincs gondom a váltóval.Nyáron lesz egy kuplungszett csere,akkor megnézzük ezeket az alkatrészeket is. :)

2009.04.21. 22:46

:franko:

2009.04.22. 15:13

efer
ez király, múltkor pont irtam ezt a hibát de nem igazán jött válasz
nekem annyi, hogy néha kinnt ragad 5 alatt a sebváltó, ha csak ezt akarom megcsinálni az mibe fáj?
ill egy full javítás: (kinnt ragadás, lötyögés megszüntetés)+ kuplungcsere az hol áll meg?
és hol érdemes elvégeztetni? csak ez az NT a nyerő?

2009.04.22. 21:24

bekog írta:efer
ez király, múltkor pont irtam ezt a hibát de nem igazán jött válasz
nekem annyi, hogy néha kinnt ragad 5 alatt a sebváltó, ha csak ezt akarom megcsinálni az mibe fáj?
ill egy full javítás: (kinnt ragadás, lötyögés megszüntetés)+ kuplungcsere az hol áll meg?
és hol érdemes elvégeztetni? csak ez az NT a nyerő?


sztem csak azt megcsinálni nem nagyon érdemes. kb 6-7ezer az anyagköltség, és pont ugyanannyit kell szívni vele, mintha kuplungot is cserélének (maga a kuplungcsere kb 15-20 perc). le kell venni a váltót mindenképp, és az elég nagy meló.
nekem a teljes anyagköltség a bigyókákra 40k-ra jött ki (a váltón két szimering is ki lett cserélve, meg kell egy pár kipufogótömítés is). a munkadíj 6-7 óra díja, hol-mennyit számolnak érte - az NT-nél 35-40-re jött ki. maga a kuplungszett szintén széles skálán mozog. én gyárit vettem, azt kb 90-ért sikerült. ettől nem lényegesen olcsóbb az utángyártott (kedvezmény nélkül drágább...), ezért döntöttem a gyári mellett.
bárhol meg tudják csinálni, ahol van célszerszám a hüvelyek beütéséhez. az ugyanis pontosan méretezve van, nem csak átmérőre, hanem az is, hogy meddig szabad beütni - érzésre nem lehet. a dugattyú kiszedése sem egyszerű még a célszerszámmal is eléggé megszenvedtek vele. az NT-nek van, csináltak is már jópár ilyen felújítást. a wallisnak nincs, ebből gondolom egyenesen következik, hogy még soha nem csináltak ilyen váltófelújítást. kiváncsi vagyok egyébként, hogy melyik szervíz lehet az, ahol egyáltalán hallottak arról, hogy mi a megoldása ennek a problémának (elég ugyanis csak fellapozni a TIS-t, pontosan ez a hibajelenség ki van fejtve, egy darabig garanciában is cserélték - szóval egyből kiderül, használják-e a szakirodalmat...). ha jól emélkszem azt mondták, hogy kb 40k a beütéshez használt három vasdarab ára (ehhez no comment - egy esztergályos kb 200 forintért megcsinálná az egészet..., na de hát a méretek, ugye :wink: )

hát röviden ennyi.

2009.04.23. 08:32

efer írta:
bekog írta:efer
ez király, múltkor pont irtam ezt a hibát de nem igazán jött válasz
nekem annyi, hogy néha kinnt ragad 5 alatt a sebváltó, ha csak ezt akarom megcsinálni az mibe fáj?
ill egy full javítás: (kinnt ragadás, lötyögés megszüntetés)+ kuplungcsere az hol áll meg?
és hol érdemes elvégeztetni? csak ez az NT a nyerő?


sztem csak azt megcsinálni nem nagyon érdemes. kb 6-7ezer az anyagköltség, és pont ugyanannyit kell szívni vele, mintha kuplungot is cserélének (maga a kuplungcsere kb 15-20 perc). le kell venni a váltót mindenképp, és az elég nagy meló.
nekem a teljes anyagköltség a bigyókákra 40k-ra jött ki (a váltón két szimering is ki lett cserélve, meg kell egy pár kipufogótömítés is). a munkadíj 6-7 óra díja, hol-mennyit számolnak érte - az NT-nél 35-40-re jött ki. maga a kuplungszett szintén széles skálán mozog. én gyárit vettem, azt kb 90-ért sikerült. ettől nem lényegesen olcsóbb az utángyártott (kedvezmény nélkül drágább...), ezért döntöttem a gyári mellett.
bárhol meg tudják csinálni, ahol van célszerszám a hüvelyek beütéséhez. az ugyanis pontosan méretezve van, nem csak átmérőre, hanem az is, hogy meddig szabad beütni - érzésre nem lehet. a dugattyú kiszedése sem egyszerű még a célszerszámmal is eléggé megszenvedtek vele. az NT-nek van, csináltak is már jópár ilyen felújítást. a wallisnak nincs, ebből gondolom egyenesen következik, hogy még soha nem csináltak ilyen váltófelújítást. kiváncsi vagyok egyébként, hogy melyik szervíz lehet az, ahol egyáltalán hallottak arról, hogy mi a megoldása ennek a problémának (elég ugyanis csak fellapozni a TIS-t, pontosan ez a hibajelenség ki van fejtve, egy darabig garanciában is cserélték - szóval egyből kiderül, használják-e a szakirodalmat...). ha jól emélkszem azt mondták, hogy kb 40k a beütéshez használt három vasdarab ára (ehhez no comment - egy esztergályos kb 200 forintért megcsinálná az egészet..., na de hát a méretek, ugye :wink: )

hát röviden ennyi.


köszi efer
ha jól számolom akkor rávertél vagy 180-200at a verdára ezügyben :roll:

2009.04.23. 19:14

bekog írta:köszi efer
ha jól számolom akkor rávertél vagy 180-200at a verdára ezügyben :roll:


valamit valamiért :roll:

2009.04.25. 11:37

efer írta:
bekog írta:köszi efer
ha jól számolom akkor rávertél vagy 180-200at a verdára ezügyben :roll:


valamit valamiért :roll:


remélem jössz a talira, ott majd megvizslatom :)

Re: Kézi váltó felújítása

2009.05.08. 08:10

efer írta:A kézi váltóval három problémám volt (ami kutakodásaim alapján jellemző hiba - ezért gondoltam erről topikot nyitni):
- a kar üresben nem állt meg középen, a 3-4. síkjában, hanem az 5. síkjában rendszeresen "kintragadt"
- a sebességek megtalálása a kar lötyögős volta miatt problémát okozott
- főként egyesbe, de más sebességekbe is néha, elég nehéz volt betenni, egyesbe néha lehetetlen (csak újbóli kulungolással, illetve 2.-ba rakás, majd vissza 1.)

a TIS-ben kutakodva kettőre létezik gyári megoldási javaslat: arra, hogy a kar nem középen áll (23 01 04 (063)), illetve arra, hogy nehezen lehet sebességbe rakni (23 01 02 (881)).
Az első művelet leírását az RA 23 11 565 tartalmazza. Ehhez kell egy javítókészlet, aminek a száma 23 11 7 542 726 (nincs benne az ETK-ban). Ebben két hüvely, két zéger gyűrű és két kupak van. A javításhoz ajánlott még a rugók (11-es és 13-as), illetve a dugattyúk (12-es és 14-es) cseréje. A művelethez 4 speciális szerszám kell (3 a beütéshez, egy a dugattyú kiszedéséhez), azok nélkül nem megy. Jelen tudásom szerint ilyennel kizárólag az NT autó rendelkezik, más ilyet még nem csinált (a Wallisban sehol nincs, ez pedig elég indikatív...).
A kettes művelet leírását az RA 3923-23330 tartalmazza. Kell három darab javítókészlet (28-as), illetve 3 db kupak (25-ös). Ehhez nem kell semmilyen speciális szerszám, a leírás alapján gyorsan meg lehet csinálni. Ez az 1/2, a 3/4 és az 5/R sebességekbe rakást lehetővé tevő kis rugók és dugattyúk cseréjéről szól.
Ez a kép az alkatrészekről:
Kép

Az, hogy lötyög a kar, az NT-s srácok tájékoztatása alapján a következő képen az 1-es, a 3-as, a 7-es és 13-as (2x) alkatrészek cseréjével orvosolható.
Kép

Az eddig felsorol alkatrészek mindegyike 1-3ezer forintos kategórába esik (kivéve a váltókar, az 12+k - de ezt azért kell cserélni mindenképp, mert az alján lévő műanyag persely szokott elkopni, azt meg külön nem lehet megvenni).

Mivel az összes művelethez le kell szedni a váltót, kuplungcserével egybekötve érdemes megcsinálni. Rászántam magam az egész kuplungszett cseréjére, ezért megcsináltuk az összes eddig felsorolt kis bizbasz cseréjét. A munka nagyjából 6-7 órát tartott.

A végeredmény: a kuplung vajpuha lett, a váltó kar középen áll, mint a cövek, a sebességbe helyezési problémák megszűntek, egyszóval, mint az új :D .

Szóval ha valakinek ilyen problémái vannak, és kuplungot akar/kell cserélni (ami ilyen korú autóknál azért nem kizárt...), akkor érdemes megfontolni szerinntem a fentieket.


nagyon király a leírás. :franko:
a kettes művelethez is le kell szedni a váltót :?:
beszereztem egy short shiftert, ez tulajdonképpen a váltókar, csak még nem tudtam utána nézni, hogy a beszereléshez szükség van-e aknára, azaz csak alulról lehet hozzáférni, vagy felülről a kardánalagút felől is simán megy a csere.
ha a váltót nem kell levenni a kettes művelethez, akkor egyúttal elvégeznénk ezt is.

2009.11.22. 20:58

Hello efer,
preciz a leiras, kosz szep!

nekem az a baj, hogy idonkent nem talalodik meg a harmas fokozat - tobbnyire hidegen.

kerdes: nem tudod veletlen, ez jarulekos hiba, ami eltunne, ha az altalad leirt szervizt megcsinaltatom a sebvalton?

kerdes 2: honnan tudom, mikortol esedekes a kupplung szerviz, csuszik a kupplung vagy van mas elojele is?

udv, atizba

2009.11.22. 21:08

atizba írta:Hello efer,
preciz a leiras, kosz szep!

nekem az a baj, hogy idonkent nem talalodik meg a harmas fokozat - tobbnyire hidegen.

kerdes: nem tudod veletlen, ez jarulekos hiba, ami eltunne, ha az altalad leirt szervizt megcsinaltatom a sebvalton?

kerdes 2: honnan tudom, mikortol esedekes a kupplung szerviz, csuszik a kupplung vagy van mas elojele is?

udv, atizba

Ha akkor fog a kuplung, amikor a lábad a nyakadban van akkor esedékes!!

2009.11.22. 21:39

e39chip írta:
atizba írta:Hello efer,
preciz a leiras, kosz szep!

nekem az a baj, hogy idonkent nem talalodik meg a harmas fokozat - tobbnyire hidegen.

kerdes: nem tudod veletlen, ez jarulekos hiba, ami eltunne, ha az altalad leirt szervizt megcsinaltatom a sebvalton?

kerdes 2: honnan tudom, mikortol esedekes a kupplung szerviz, csuszik a kupplung vagy van mas elojele is?

udv, atizba

Ha akkor fog a kuplung, amikor a lábad a nyakadban van akkor esedékes!!


Efer: nem tudja. Mármint, hogy kérdeztél mivel Brüsszelben melózik és ritkán jár erre felé.

Jackson, a jól értesült

2009.11.23. 08:51

e39chip írta:Ha akkor fog a kuplung, amikor a lábad a nyakadban van akkor esedékes!!


nekem ezt egyszer valaki ugy meselte, hogy a kupplung utanallitos szerkezet. tehat a pedalallas mindig ugyanott van, kopastol fuggetlenul.

2009.12.23. 17:12

Na ma végre elkészült a váltóm, Muhaati által! :D

bekerült az új kéttömegű lendkerék. nincs szitálás, pici rángatás elinduláskor. Az autó váltója olyan mintha új lenne. Le kell vetkőzzem a korábban rögzült rossz mozdulatokat, ami a lendkerék hibáját voltak hivatottak kiküszöbölni!

nagyon, de nagyon más lett az egész :!:

Nagyon frankó lett! :franko:

2009.12.23. 18:27

Labi írta:Na ma végre elkészült a váltóm, Muhaati által! :D

bekerült az új kéttömegű lendkerék. nincs szitálás, pici rángatás elinduláskor. Az autó váltója olyan mintha új lenne. Le kell vetkőzzem a korábban rögzült rossz mozdulatokat, ami a lendkerék hibáját voltak hivatottak kiküszöbölni!

nagyon, de nagyon más lett az egész :!:

Nagyon frankó lett! :franko:


Megtudtad az micsoda? Mitől sz@rik be? Képeket nem csináltál szerelésközben róla?
Teletankkal mentél? :lol:

2009.12.23. 18:35

Labi írta:Na ma végre elkészült a váltóm, Muhaati által! :D

bekerült az új kéttömegű lendkerék. nincs szitálás, pici rángatás elinduláskor. Az autó váltója olyan mintha új lenne. Le kell vetkőzzem a korábban rögzült rossz mozdulatokat, ami a lendkerék hibáját voltak hivatottak kiküszöbölni!

nagyon, de nagyon más lett az egész :!:

Nagyon frankó lett! :franko:

Mennyi idő volt és mennyibe került a művelet?

2009.12.23. 18:37

LeviM5 írta:
Labi írta:Na ma végre elkészült a váltóm, Muhaati által! :D

bekerült az új kéttömegű lendkerék. nincs szitálás, pici rángatás elinduláskor. Az autó váltója olyan mintha új lenne. Le kell vetkőzzem a korábban rögzült rossz mozdulatokat, ami a lendkerék hibáját voltak hivatottak kiküszöbölni!

nagyon, de nagyon más lett az egész :!:

Nagyon frankó lett! :franko:


Megtudtad az micsoda? Mitől sz@rik be? Képeket nem csináltál szerelésközben róla?
Teletankkal mentél? :lol:


Labi tényleg a váltójavítás alatt nem lestétek meg a tnk szintjelzőt?

2009.12.23. 21:24

Csak sorjában! :D

Levi ...hogy érted azt, hogy az micsoda? :oops: ....hogy mitől szarik be? kb 300.000km-től! :lol: Képeket sajna nem csináltunk, Ati elmondása szerint nem volt túl nagy értelme és igaza is volt, mert túl sok nem látszott volna. váltó le, lendkerék, kuplung összerak és vissza. ...dióhéjban. :lol:
A melódia kb fél, egy nap volt. Azért nem tudom, hogy mennyi volt pontosan, mert más dolgot is csinált rajta az Attila.
A lendkereket olcsón vettem, 140.000.-ért, de a bolti ára kb 250.000.- körül van. vettem hozzá márka azonos kuplung szettet is, így a váltó szereléssel kb 200.000.- körül állt meg.

a szintjelző problémám is megoldódott! Ati megoldotta végül. valami bisbasz volt rossz helyen, de sikerült végül és az is tökéletesen működik! 8) (Laci ez ügyben is még egyszer köszi a segítséged!)
Hozzászólás küldése

VigLink badge