* *
Pontos idő: 2017.12.16. 16:53

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




A-betüs rövidítések

AAMVA American Association of Motor Vehicle Administration
ABE Allgemeine Betriebserlaubnis német forgalmi engedély
ABS Anti-Blockier-System Az ABS fékezésnél megakadályozza a kerekek blokkolását, ezáltal növeli a menetstabilitást és a jármű kormányozhatóságát. A rendszer segíti a vezetőt pl. teljes fékezés közben egy kitérő manőver elvégzésében. Az ABS működésbe lépését a fékpedál enyhe pulzálásáról lehet észrevenni. A modern járműveknél az ABS működését az elektronikus fékerőelosztó (EBV) optimalizálja.
Abt. Abteilung részleg/egység
ACC Active Cruise Control aktív sebességtartó automatika Az ACC aktív sebességtartó automatika a hagyományos tempomat továbbfejlesztett változata, ami segíti a vezetőt az egyes helyzeteknek megfelelő követési távolságok és sebességek betartásában. Az autópályán és autóúton zsúfolt forgalomban például az ACC automatikusan elvégzi az előttünk haladó járműtől mért követési távolság szabályozását. A saját sebességünk így igazodik a forgalom sebességéhez, a vezetőnek nem kell az egyhangú finombeállítással foglalkoznia. A tempomatot a kormányoszlopon található kar segítségével bekapcsolva a vezető automatikusan aktiválja az ACC funkciót, egy beépített kapcsolóval pedig három távolsági fokozat között választhat. Az aktív sebességtartó automatika egyik lényeges eleme a jármű elejébe beépített radar-érzékelő. Ez szolgáltatja a forgalmi helyzet felismeréséhez szükséges azon lényeges információkat, amikkel meg lehet határozni az előttünk haladó jármű távolságát, merőleges helyzetét és sebességkülönbségét. Az előttünk haladó járművek bemérésére a rendszer csak a velünk azonos irányban haladó objektumokat értékeli ki, a szemben jövő, vagy az álló járműveket figyelmen kívül hagyja.
ACEA Association des Constructeurs Européens d'Automobile
ADAC Allgemeiner Deutscher Automobilclub német autóklub
Adaptív erőhatároló A passzív biztonság növelése érdekében az első biztonsági övek automatája adaptív erőhatárolóval rendelkezik. Ez az erőhatárolás az ütközés erősségének függvényében csökkenti a biztonsági öv visszatartó erejét. Ezáltal ütközés esetén az öv által kifejtett erőbehatás csökken, és a test finomabban lesz megállítva. A fej és a mellkas terhelése emiatt jelentősen csökken.
Adaptív féklámpa Az adaptív féklámpát előszőr az E65-ben alkalmazták. A fékezeés erejének függvényében növeli a féklámpa világító felületét. A vezérlőegység a sebességjel és az ABS jelei alapján dolgozik, amiből a jármű lassulását, ezáltal a fékezés erejét számolja ki.
Adaptív kanyarfény Az adaptív kanyarfény sötétben és rossz látási viszonyok között növeli a közlekedés biztonságát. A hagyományos fényszórókkal ellentétben ez az „intelligens fény“ horizontálisan elforgatható fényszóróból jön, ami bevilágít a kanyarba kanyarodáskor. A szenzorok érzékelik a kormányelfordulást, a jármű tengely körüli elfordulását és a sebességet. A xenon-fényszórót elektro-magnetikusan úgy vezérlik, hogy a kanyar a futásának megfelelően legyen kivilágítva.
ADB-X Automatische Differenzial Bremse automatikus differenciálfék Ez az X5-ben egy teljesen automata differenciálzár funkcióját látja el. A DSC-vel össze van kötve, és ezen keresztül van vezérelve is. Amint az ADB-X egy kipörgő kereket észlel, ezt a DSC-n keresztül addig fékezi, míg tapadása nem lesz. Egyúttal a motorerőt a többi keréken osztja el. A húzóerő-szükséglet függvényében az ADB-X mind a négy kerék fékjein egyedileg be tud avatkozni, ezáltal minden útviszony között optimális erőátvitelt biztosít. Az ADB-X akkor is működik, ha a vezető a DSC-t kikapcsolja. Ebben az esetben fékezés által biztosítja a rendszer a megfelelő húzóerőt. A fékekben van egy hőérzékélő is, ami megóvja ezeket a túlmelegedéstől.
ADS aktiver Diagnosestecker aktív diagnózis csatlakozó
AE Anzeigeeinheit kijelző egység
AG Automatikgetriebe automata sebességváltó
AGB Ausgleichsbehälter kiegyenlítő tartály
AGD Ansauggeräuschdämpfer szívótorok zajcsökkentője
AGR/EGR Abgasrückführung/ Exhaust gas recirculation kipufugógáz-visszavezetés Ahogy a neve is mutatja, ez a kipufogó- és a szívótraktust köti össze. Ez történhet rövid úton már a hengerfejben, vagy kívül, a kipufogó- és a szívócső összekötésével. A cél a káros nitrogénoxidok mennyiségének csökkentése a kipufogógázban. A benzines és dízel motoroknál eltérő a rendszer hatásmechanizmusa (pl. benzin 5-15%, dízel akár 50% visszavezetett kipufogógáz).
AGS Adaptive Getriebesteuerung adaptív sebességváltó-vezérlés Az automata váltó automata módban egy sor tényező alapján, öntanuló rendszerben választja ki a megfelelő fokozatot. Az egyéni vezetési stílus felismerése érdekében a gázpedál állását folyamatosan figyelemmel kíséri. A kerekek kipörgése és a nyomaték összehasonlítása alapján a váltás folyamatát az útviszonyokhoz („Normál“, „Tél“ és „Hegy/elindulás“) igazítja. Ezen kívül a rendszer figyelembe veszi a konkrét vezetési szituációt is és kerüli a felesleges váltást, mint pl. dugóban, kanyarban vagy hegyről lefelé.
AH Anhänger utánfutó
Ah amperóra
AHK Anhängerkupplung vonóhorog
AHK Aktive Hinterachskinematik aktív hátsótengely-kinematika A futómű szabályozásán keresztül ez egy, az aktív biztonságot növelő megoldás. A hátsó kerekek pontosan meghatározott elfordulása által a jármű megpördülése nagy eséllyel megelőzhető, pl egy hirtelen kitérő manőver, vagy kanyarban történő kormányzáskorrekció esetén. A kormány mozgásából és a jármű sebességéből a rendszer kiszámolja, és elektro-hidraulikusan be is állítja a hátsó kerekek szükséges elfordulását. Ezáltal az AHK heves kormányzási manőverek esetén olyasfajta menetstabilitást biztosít, mint az ABS fékezésnél. Összességében a jármű normál üzemben is precízebben és előreláthatóbban követi a vezető „utasításait“.
AHPS Advanced Head Protection System
AIC Automatische Intervall Controll az esőérzékelő hivatalos elnevezése
AKF Aktivkohlefilter aktívszén-szűrő
AKS aktive Kopfstütze aktív fejtámla
Aktív kormányzás Az Aktív kormányzás a jármű sebességének megfelelően változtatja a kormány áttételét - és ezzel a szükséges kormányelfordítás mértékét -, így az autópályán való haladást és a parkolást egyaránt biztonságossá és kényelmessé teszi. Az Aktív kormányzás rendszer ráadásul vészhelyzetben automatikus ellenkormányzásra is képes. A kormányoszlopba épített elektromos állítómotorral kombinált bolygómű úgy működik, hogy a vezető által a kormányon végzett elfordítás a vezetési szituációtól függően változó kerékelfordulást eredményez. Az aktív kormányzásnak a következő funkciói vannak: - sebességfüggő rásegítés (Servotronic): parkolásnál a legkisebb a kormányzáshoz szükséges erő, ami a sebesség növekedésével folyamatosan nő (csökken a rásegítés). - változó kormányáttétel: a sebesség függvényében állítódik az áttétel. Parkolásnál nagyon direkt, a sebesség növekedésével egyre indirektebb lesz. Ennek legnagyobb előnye a mindenkori sebességhez és szituációhoz igazított kormányelfordulási szög, vagyis a kormányzásnál nem kell a kormánykeréken „átfogni“. - elfordulási szög (Gierrate) szabályozása (csak DSC/DTC módban): az aktív kormányzás ugyanazokkal az adatokkal rendelkezik, mint a DSC. Amennyiben instabilitást érzékel a rendszer, a jármű stabilizálása érdekében beavatkozik a kormányzásba: pl. túlkormányozottság esetén ellenkormányzás Ez mindig a DSC beavatkozása előtt történik és az az előnye, hogy a fékbeavatkozás miatt a jármű nem fékeződik le. A vezető az egészből csak annyit vesz észre, hogy a jármű határozottan semlegesebben viselkedik a hagyományos kormányzáshoz képest. - elfordító nyomaték (Giermoment) kompenzálása (nem minden sorozatnál és csak DSC/DTC módban) Különböző tapadású felületen történő ABS fékezésnél a jármű a jobban tapadó oldal felé húz. Ezért ekkor kormányzással kell stabilizálni, illetve a kitörést megakadályozni. Az aktív kormányzás ebben az esetben is beavatkozik: ellenkormányoz
AL Abblendlicht tompított fény
ANSI American National Standards Institute
ANZ Anzeige kijelző
API American Petroleum Institute
ASC+T Automatische Stabilitäts-Control plus Traktion Az ASC+T megakadályozza a hajtott hátsó kerekek kipörgését, ezáltal a lehető legjobb vonóerőt és menetstabilitást biztosítja. Ha például elinduláskor vagy kanyarból kigyorsításkor a kerekek kipörgése fenyeget, a motorvezérlésen keresztül csökkenti a motor teljesítményét. Amennyiben ez nem elegendő, a hátsó kerekek külön-külön, vagy akár együtt mindaddig fékezve lesznek, amíg a megfelelő tapadás helyre nem áll. Ezek a szabályozási lépések ezredmásodperces nagyságrendben történnek. Az ASC+T működésbe lépését a műszerfalon egy kontrollámpa felvillanása jelzi. Arra az esetre, ha a kerekek kipörgésére van szükség, pl. nagyobb hóból elinduláskor (esetleg drift kivitelezéséhez) az ASC+T kikapcsolható. Lásd még: DSC
ASK Audio-System-Kontroller Az Audio-System-Kontroller az összes akusztikus jelet vezérli, koordinálja. Először az E65-ben jelent meg.
AT Austauschteil cserealkatrész: az új beszerelésével egyidejűleg le kell adni a régit
ATA Außentemperaturanzeige külső hőmérséklet kijelzője A külső hőmérséklet a műszerfalon a fedélzeti számítógép kijelzőjén látható.
ATL Abgasturbolader turbó
AU Abgasuntersuchung német környezetvédelmi vizsgálat (zöldkártya)
AUC Automatische Umluft-Control automatikus belsőlevegő-keringetés Ennek funkciója, hogy a levegőben lévő káros anyagok ne kerüljenek a jármű belsejébe. A BMW-nél általában a klímába integrálják. A rendszer felismeri többek között a szénmonoxidod, a nitrogén-oxidokat és az etanolokat. Megnövekedett károsanyag-koncentráció észlelése esetén bizonyos ideig belsőlevegő-keringetésre kapcsol a rendszer.
AW Arbeitswert „munkaérték“ Márkaszervizekben ebben számolják a munkadíjat. Minden munkafolyamatra megadja a BMW központ, hogy hány AW-t lehet rá elszámolni, és az AW árát határozzák meg egyedileg a szervizek
AWL Airbagkontrollleuchte Airbag kontrollámpa
AZ Anziehdrehmoment csavarok meghúzási nyomatéka
Szerző: Faludi Roland©


Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ugrás:  
Booking.com

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség

Az E39.hu egy privát rajongói oldal ami nincs semilyen kapcsolatba a BMW AG-val és leányvállalataival. A BMW név, jelzés, M csíkos logó és a kerek logó mind az X3, X5 és X6 megjelölés amit a honlapon használunk a BMW AG tulajdona.

© 2009 E39.hu. All rights reserved. E39.HU is a private enthusiast site not associated with BMW AG. The BMW name, marks, M stripe logo, and Roundel logo as well as X3, X5 and X6 designations used in the pages of this Web Site are the property of BMW AG. This web site is not sponsored or affiliated in any way with BMW AG or any of its subsidiaries.

Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek. A hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 2006-2014 E39 Klub.




VigLink badge
Free xml sitemap generator