A-betüs rövidítések |
AAMVA
|
American Association of Motor Vehicle Administration
|
ABE
|
Allgemeine Betriebserlaubnis
német forgalmi engedély
|
ABS
|
Anti-Blockier-System
Az ABS fékezésnél megakadályozza a kerekek blokkolását, ezáltal növeli a menetstabilitást és a jármű kormányozhatóságát. A rendszer segíti a vezetőt pl. teljes fékezés közben egy kitérő manőver elvégzésében. Az ABS működésbe lépését a fékpedál enyhe pulzálásáról lehet észrevenni. A modern járműveknél az ABS működését az elektronikus fékerőelosztó (EBV) optimalizálja.
|
Abt.
|
Abteilung
részleg/egység
|
ACC
|
Active Cruise Control
aktív sebességtartó automatika
Az ACC aktív sebességtartó automatika a hagyományos tempomat továbbfejlesztett változata, ami segíti a vezetőt az egyes helyzeteknek megfelelő követési távolságok és sebességek betartásában. Az autópályán és autóúton zsúfolt forgalomban például az ACC automatikusan elvégzi az előttünk haladó járműtől mért követési távolság szabályozását. A saját sebességünk így igazodik a forgalom sebességéhez, a vezetőnek nem kell az egyhangú finombeállítással foglalkoznia. A tempomatot a kormányoszlopon található kar segítségével bekapcsolva a vezető automatikusan aktiválja az ACC funkciót, egy beépített kapcsolóval pedig három távolsági fokozat között választhat.
Az aktív sebességtartó automatika egyik lényeges eleme a jármű elejébe beépített radar-érzékelő. Ez szolgáltatja a forgalmi helyzet felismeréséhez szükséges azon lényeges információkat, amikkel meg lehet határozni az előttünk haladó jármű távolságát, merőleges helyzetét és sebességkülönbségét. Az előttünk haladó járművek bemérésére a rendszer csak a velünk azonos irányban haladó objektumokat értékeli ki, a szemben jövő, vagy az álló járműveket figyelmen kívül hagyja.
|
ACEA
|
Association des Constructeurs Européens d'Automobile
|
ADAC
|
Allgemeiner Deutscher Automobilclub
német autóklub
|
Adaptív erőhatároló
|
A passzív biztonság növelése érdekében az első biztonsági övek automatája adaptív erőhatárolóval rendelkezik. Ez az erőhatárolás az ütközés erősségének függvényében csökkenti a biztonsági öv visszatartó erejét. Ezáltal ütközés esetén az öv által kifejtett erőbehatás csökken, és a test finomabban lesz megállítva. A fej és a mellkas terhelése emiatt jelentősen csökken.
|
Adaptív féklámpa
|
Az adaptív féklámpát előszőr az E65-ben alkalmazták. A fékezeés erejének függvényében növeli a féklámpa világító felületét. A vezérlőegység a sebességjel és az ABS jelei alapján dolgozik, amiből a jármű lassulását, ezáltal a fékezés erejét számolja ki.
|
Adaptív kanyarfény
|
Az adaptív kanyarfény sötétben és rossz látási viszonyok között növeli a közlekedés biztonságát. A hagyományos fényszórókkal ellentétben ez az „intelligens fény“ horizontálisan elforgatható fényszóróból jön, ami bevilágít a kanyarba kanyarodáskor. A szenzorok érzékelik a kormányelfordulást, a jármű tengely körüli elfordulását és a sebességet. A xenon-fényszórót elektro-magnetikusan úgy vezérlik, hogy a kanyar a futásának megfelelően legyen kivilágítva.
|
ADB-X
|
Automatische Differenzial Bremse
automatikus differenciálfék
Ez az X5-ben egy teljesen automata differenciálzár funkcióját látja el. A DSC-vel össze van kötve, és ezen keresztül van vezérelve is. Amint az ADB-X egy kipörgő kereket észlel, ezt a DSC-n keresztül addig fékezi, míg tapadása nem lesz. Egyúttal a motorerőt a többi keréken osztja el. A húzóerő-szükséglet függvényében az ADB-X mind a négy kerék fékjein egyedileg be tud avatkozni, ezáltal minden útviszony között optimális erőátvitelt biztosít. Az ADB-X akkor is működik, ha a vezető a DSC-t kikapcsolja. Ebben az esetben fékezés által biztosítja a rendszer a megfelelő húzóerőt. A fékekben van egy hőérzékélő is, ami megóvja ezeket a túlmelegedéstől.
|
ADS
|
aktiver Diagnosestecker
aktív diagnózis csatlakozó
|
AE
|
Anzeigeeinheit
kijelző egység
|
AG
|
Automatikgetriebe
automata sebességváltó
|
AGB
|
Ausgleichsbehälter
kiegyenlítő tartály
|
AGD
|
Ansauggeräuschdämpfer
szívótorok zajcsökkentője
|
AGR/EGR
|
Abgasrückführung/ Exhaust gas recirculation
kipufugógáz-visszavezetés
Ahogy a neve is mutatja, ez a kipufogó- és a szívótraktust köti össze. Ez történhet rövid úton már a hengerfejben, vagy kívül, a kipufogó- és a szívócső összekötésével. A cél a káros nitrogénoxidok mennyiségének csökkentése a kipufogógázban. A benzines és dízel motoroknál eltérő a rendszer hatásmechanizmusa (pl. benzin 5-15%, dízel akár 50% visszavezetett kipufogógáz).
|
AGS
|
Adaptive Getriebesteuerung
adaptív sebességváltó-vezérlés
Az automata váltó automata módban egy sor tényező alapján, öntanuló rendszerben választja ki a megfelelő fokozatot. Az egyéni vezetési stílus felismerése érdekében a gázpedál állását folyamatosan figyelemmel kíséri.
A kerekek kipörgése és a nyomaték összehasonlítása alapján a váltás folyamatát az útviszonyokhoz („Normál“, „Tél“ és „Hegy/elindulás“) igazítja. Ezen kívül a rendszer figyelembe veszi a konkrét vezetési szituációt is és kerüli a felesleges váltást, mint pl. dugóban, kanyarban vagy hegyről lefelé.
|
AH
|
Anhänger
utánfutó
|
Ah
|
amperóra
|
AHK
|
Anhängerkupplung
vonóhorog
|
AHK
|
Aktive Hinterachskinematik
aktív hátsótengely-kinematika
A futómű szabályozásán keresztül ez egy, az aktív biztonságot növelő megoldás. A hátsó kerekek pontosan meghatározott elfordulása által a jármű megpördülése nagy eséllyel megelőzhető, pl egy hirtelen kitérő manőver, vagy kanyarban történő kormányzáskorrekció esetén.
A kormány mozgásából és a jármű sebességéből a rendszer kiszámolja, és elektro-hidraulikusan be is állítja a hátsó kerekek szükséges elfordulását. Ezáltal az AHK heves kormányzási manőverek esetén olyasfajta menetstabilitást biztosít, mint az ABS fékezésnél. Összességében a jármű normál üzemben is precízebben és előreláthatóbban követi a vezető „utasításait“.
|
AHPS
|
Advanced Head Protection System
|
AIC
|
Automatische Intervall Controll
az esőérzékelő hivatalos elnevezése
|
AKF
|
Aktivkohlefilter
aktívszén-szűrő
|
AKS
|
aktive Kopfstütze
aktív fejtámla
|
Aktív kormányzás
|
Az Aktív kormányzás a jármű sebességének megfelelően változtatja a kormány áttételét - és ezzel a szükséges kormányelfordítás mértékét -, így az autópályán való haladást és a parkolást egyaránt biztonságossá és kényelmessé teszi. Az Aktív kormányzás rendszer ráadásul vészhelyzetben automatikus ellenkormányzásra is képes.
A kormányoszlopba épített elektromos állítómotorral kombinált bolygómű úgy működik, hogy a vezető által a kormányon végzett elfordítás a vezetési szituációtól függően változó kerékelfordulást eredményez.
Az aktív kormányzásnak a következő funkciói vannak:
- sebességfüggő rásegítés (Servotronic): parkolásnál a legkisebb a kormányzáshoz szükséges erő, ami a sebesség növekedésével folyamatosan nő (csökken a rásegítés).
- változó kormányáttétel: a sebesség függvényében állítódik az áttétel. Parkolásnál nagyon direkt, a sebesség növekedésével egyre indirektebb lesz. Ennek legnagyobb előnye a mindenkori sebességhez és szituációhoz igazított kormányelfordulási szög, vagyis a kormányzásnál nem kell a kormánykeréken „átfogni“.
- elfordulási szög (Gierrate) szabályozása (csak DSC/DTC módban): az aktív kormányzás ugyanazokkal az adatokkal rendelkezik, mint a DSC. Amennyiben instabilitást érzékel a rendszer, a jármű stabilizálása érdekében beavatkozik a kormányzásba: pl. túlkormányozottság esetén ellenkormányzás Ez mindig a DSC beavatkozása előtt történik és az az előnye, hogy a fékbeavatkozás miatt a jármű nem fékeződik le. A vezető az egészből csak annyit vesz észre, hogy a jármű határozottan semlegesebben viselkedik a hagyományos kormányzáshoz képest.
- elfordító nyomaték (Giermoment) kompenzálása (nem minden sorozatnál és csak DSC/DTC módban) Különböző tapadású felületen történő ABS fékezésnél a jármű a jobban tapadó oldal felé húz. Ezért ekkor kormányzással kell stabilizálni, illetve a kitörést megakadályozni. Az aktív kormányzás ebben az esetben is beavatkozik: ellenkormányoz
|
AL
|
Abblendlicht
tompított fény
|
ANSI
|
American National Standards Institute
|
ANZ
|
Anzeige
kijelző
|
API
|
American Petroleum Institute
|
ASC+T
|
Automatische Stabilitäts-Control plus Traktion
Az ASC+T megakadályozza a hajtott hátsó kerekek kipörgését, ezáltal a lehető legjobb vonóerőt és menetstabilitást biztosítja.
Ha például elinduláskor vagy kanyarból kigyorsításkor a kerekek kipörgése fenyeget, a motorvezérlésen keresztül csökkenti a motor teljesítményét. Amennyiben ez nem elegendő, a hátsó kerekek külön-külön, vagy akár együtt mindaddig fékezve lesznek, amíg a megfelelő tapadás helyre nem áll. Ezek a szabályozási lépések ezredmásodperces nagyságrendben történnek. Az ASC+T működésbe lépését a műszerfalon egy kontrollámpa felvillanása jelzi. Arra az esetre, ha a kerekek kipörgésére van szükség, pl. nagyobb hóból elinduláskor (esetleg drift kivitelezéséhez) az ASC+T kikapcsolható. Lásd még: DSC
|
ASK
|
Audio-System-Kontroller
Az Audio-System-Kontroller az összes akusztikus jelet vezérli, koordinálja. Először az E65-ben jelent meg.
|
AT
|
Austauschteil
cserealkatrész: az új beszerelésével egyidejűleg le kell adni a régit
|
ATA
|
Außentemperaturanzeige
külső hőmérséklet kijelzője
A külső hőmérséklet a műszerfalon a fedélzeti számítógép kijelzőjén látható.
|
ATL
|
Abgasturbolader
turbó
|
AU
|
Abgasuntersuchung
német környezetvédelmi vizsgálat (zöldkártya)
|
AUC
|
Automatische Umluft-Control
automatikus belsőlevegő-keringetés
Ennek funkciója, hogy a levegőben lévő káros anyagok ne kerüljenek a jármű belsejébe. A BMW-nél általában a klímába integrálják. A rendszer felismeri többek között a szénmonoxidod, a nitrogén-oxidokat és az etanolokat. Megnövekedett károsanyag-koncentráció észlelése esetén bizonyos ideig belsőlevegő-keringetésre kapcsol a rendszer.
|
AW
|
Arbeitswert
„munkaérték“
Márkaszervizekben ebben számolják a munkadíjat. Minden munkafolyamatra megadja a BMW központ, hogy hány AW-t lehet rá elszámolni, és az AW árát határozzák meg egyedileg a szervizek
|
AWL
|
Airbagkontrollleuchte
Airbag kontrollámpa
|
AZ
|
Anziehdrehmoment
csavarok meghúzási nyomatéka
|
Szerző: Faludi Roland© |